.

بر و بچه های حامی دکتر سعید جلیلی

.

بر و بچه های حامی دکتر سعید جلیلی

آخرین نظرات
۲۶ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۷:۱۹

دکتر جلیلی در استامبول

 دکتر جلیلی در پاسخ به یکی از خبرنگاران خارجی در کنفرانس خبری خود درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: «امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مردم سالاری دینی به گونه‌ای است که در آن  نشاط سیاسی، رقابت‌های سیاسی هرچه بیشتر می‌شوند و بیشتر ظهور پیدا می‌کنند، موجب تثبیت بیشتر نظام سیاسی جمهوری اسلامی می‌شود.»

وی تاکید کرد: «اینکه رقابت‌های سیاسی موجب تثبیت سیاسی و تقویت اقتدار یک نظام شود، این یکی از شاخصه‌های مهم در توسعه سیاسی است. لذا شما شاهد هستید با هر انتخابات که در جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، اقتدار جمهوری اسلامی ایران یک ارتقا معنی‌دار پیدا می‌کند و ملت ایران با هر انتخاباتی این ظرفیت و این فرصت رو پیدا می‌کند که بتواند اقتدار جمهوری اسلامی ایران و منافع خودش رو بهتر حفظ  کند.»

متن کامل:

دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان در کنفرانس خبری خود که ساعتی پیش در استانبول ترکیه برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای یک منطق مشخص با ابتکار عمل های روشن و با توجه به اقتداری که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه ملی در عرصه ملی و منطقه ای دارد، چند دور از گفتگوهای هسته ای را با شش قدرت بزرگ جهانی داشته است.

جلیلی افزود: به خصوص در گفتگوهای اخیر پس از گفتگوهای مسکو که جمهوری اسلامی ایران یک طرح جامع را ارائه کرد، آنها قرار شد پاسخ طرح جامع ما را بیاورند.

غرب برای پاسخ به پیشنهادهای ایران ۸ ماه زمان صرف کرد اما ایران در مدت یک ماه به پیشنهادهای غرب پاسخ داد.

وی اظهار داشت: بعد از دو روز گفت‌وگوهای مفصل در آلماتی۲ آنها به این نتیجه رسیدند که باید در پایتخت‌های خود مشورت کنند و خانم اشتون نتایج این رایزنی‌ها را پس از چند روز اعلام کند. اما این چند روز طولانی شد و حدود ۴۰ روز به طول انجامید.

دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اینکه گفت‌وگوهای روز گذشته گفت‌وگوهای مفیدی بود تاکید کرد: قرار شد با ایده‌های جدیدی درباره موضوعات مورد بحث تأمل شود و گفت‌وگوها را ادامه دهیم. همچنین ایران گفت‌وگوهای خوبی هم در وین با آژانس داشت.

جلیلی اظهار کرد: قرار شد دو طرف با ایده‌های جدید بر موضوعات مورد نظر تعامل بیشتری صورت دهند و گفت‌وگوها ادامه یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای گفت: دفاع از حقوق ملت ایران به خصوص حقوق هسته‌ای یک نگرانی ملی است؛ کسی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز می شود، باید از ظرفیت این انتخابات استفاده کرده و از حقوق ایران دفاع کند و کشورهایی که حقوق مسلم ایران را انکار می‌کنند باید بدانند که دستیابی به فناوری هسته‌ای برای ایران حقی قانونی و غیرقابل انکار است و باید این حقوق را بپذیرند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای موجود در جامعه بین‌المللی از حقوق ملت ایران دفاع می‌کنند جامعه بین‌المللی باید حقوق هر ملتی را بپذیرد.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می کنید پیشنهاد مسکو همچنان بر جای خود باقی است و آیا ممکن در مسیر مذاکرات به بیانیه تهران بازگردید، اظهار داشت: ما به مسکو پیشنهاد جامعی ارائه دادیم تا در همه زمینه‌ها به یک توافق جامع برسیم و در آلماتی آنها پیشنهاد دادند به جای شروع یک طرح جامع بیایم با یک گام شروع کنیم و در آلماتی ۲ ما پاسخ دادیم. برای آن گام هم می توان حرکت متقابلی را شروع کرد اگر متوازن و متعادل باشد.

جلیلی اظهار داشت: در صحبت‌های شب گذشته بر روی اینکه این گام‌ها را با چه ایده‌های می‌توانیم متوازن و متقابل کنیم، تاکید شد چراکه ما همیشه گفتیم برخی وقت‌ها فرصت‌هایی ایجاد می‌شود که اگر آنها از آن استفاده نکنند آن فرصت از دست می‌رود؛ مثل بیانیه تهران که شما به اشاره کردید.

وی گفت: در بحث بیانیه تهران در حضور وزرای خارجه و نخست‌وزیران کشورهای ترکیه و برزیل این بیانیه امضا شد و این یک فرصت برای آن موضوع بود. تمام بحث بیانیه تهران این بود که چگونه سوخت ۲۰ درصد تامین شود اما آنها به جای استفاده از این فرصت رفتند و قطعنامه ۱۹۲۹ را صادر کردند در مقابل ایران بر مبنای حقوق مسلم خود در ان‌.پی‌تی سوخت ۲۰ درصد را تولید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: این در حالی است که آنها در آ‌لماتی ۱ تمام بحث‌شان این بود که بیایم درباره تولید سوخت ۲۰ درصد در ایران گفت‌وگو کنیم توصیه ما همیشه این بوده وقتی این فرصتها را از دست می‌دهید ملت ایران در مسیر پیشرفت قانونی خود متوقف نمی‌شود و امیدواریم با توجه به تجربه بیانیه تهران درباره پیشنهاد ما در آلماتی ۲ تعامل کنند و به گونه‌ای برخورد کنند که بعدا مجبور نشوند بیایند و در همین زمینه در مذاکرات با ما صحبت کنند.

جلیلی تاکید کرد: پیشنهاد ما در آلماتی ۲ سازنده بود و آنها برای مشورت بر روی آن و جمع‌بندی توافق داشتند بنابراین این پیشنهاد یک فرصت برای همکاری است و امیدواریم بتوانند زمینه استفاده لازم از این فرصت را فراهم کنند.

وی در مورد بحران سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه هر گونه راه حل نظامی را محکوم کرده و تاکید داشته است سوریه تنها یک راه‌حل داشته است و آن دموکراسی است که از طریق گفت‌وگوهای ملی و انتخابات شکل گیرد.

دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: همه باید زمینه لازم را فراهم کنند تا دولت، مردم و همه گروه‌های مختلف برای گفت‌وگوهای ملی سوریه آماده شوند و پس از آن باید کمک شود تا انتخابات لازم برگزار شود چراکه درباره مسئله سوریه تنها مردم سوریه باید از طریق گفت‌وگوهای ملی در انتخابات تصمیم بگیرند.

جلیلی درباره دوره بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ افزود: خانم اشتون گفتند که گفت‌وگوهای دیشب طولانی،‌ مفید و سازنده بوده و من هم تاکید کردم در این گفت‌وگوها ایده‌هایی مطرح شد که چه کنیم دید‌گاه‌ها را به هم نزدیک‌تر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در گفت‌وگوها تاکید شد که مذاکرات ادامه یابدو ما آمادگی لازم را داریم که گفت‌وگوها را هر زمان که آنها بخواهند ادامه دهیم چراکه این گفت‌وگوها می‌تواند قبل و بعد انتخابات ادامه پیدا کند و این موضوعات ملی‌ و فراجناحی است و مورد پیشتیبانی همه مردم و گروه‌های سیاسی قرار گرفته است.

* ایران در تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای در میان ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد

دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان در کنفرانس خبری خود در استانبول ترکیه اظهار داشت:‌ اختلاف بین‌ جمهوری اسلامی ایران و آمریکا اختلافی دیرینه است که به زمان گذشته باز می‌گردد و ناشی از اختلاف مردمی است که می‌خواستند آزاد باشند و در مقابل آمریکا که می‌خواست از دیکتاتوری که در ایران حضور داشت و باکودتا سرکار آمده بود تا روز آخر حمایت کند، لذا با سقوط این دیکتاتوری و ظهور مردمسالاری دینی در ایران، آمریکا به مقابله با حقوق ملت ایران برخاست.

جلیلی تأکید کرد:‌ آمریکا آنچه در توان داشت در مقابله با ایران انجام داد. حتی از دیکتاتوری مانند صدام با تمام توان حمایت کرد و در طول ۸ سال جنگ بیشترین حمایت‌ها را از صدام به عمل آورد و در این راه بیش از ۳۰ سال تحریم هم علیه ایران اعمال کرد و تا به امروز هم این تحریم‌ها ادامه داشته است.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران ناامید نمی‌شود و از حقوق خود دفاع می‌کند افزود: آمریکا اکنون شاهد آن است که ایران پیشرفت چشمگیری‌ دارد؛ بسیاری از این پیشرفت‌ها در حوزه‌هایی است که تحریم‌ها بیشتر بر آنها اعمال شده است. در بحث هسته‌ای ایران اکنون جزء ۱۰ کشور برتر جهان است که تکنولوژی انرژی صلح آمیز هسته‌ای را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود به دست آورده است.

دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان اظهار داشت: مطابق با آماری که خود مراکز غربی ارائه می‌کنند، رشد علمی در ایران در سال ۲۰۱۲، ۱۱ برابر متوسط رشد جهانی بوده است و امروز این قابل انکار نیست که جمهوری اسلامی در پرتو مقاومتی که داشته پیشرفت‌های چشمگیری‌ را شکل داده و این ایالات متحده آمریکا است که باید به جهانیان بگوید که آیا کماکان می‌خواهد با یک نظام مردم سالاری دینی مقابله کند و متحدانش را از میان دیکتاتورها انتخاب کند؟

جلیلی ادامه داد:‌ اقدامات آمریکا برای خود این کشور هزینه دارد و آمریکا روز به روز نزد ملت‌های جهان و منطقه منفورتر می‌شود و دیکتاتورهای متحد آمریکا روز به روز توسط ملت‌هایشان نفی و طرد می‌شوند. چنان که در مورد «مبارک» و «بن علی» این موضوع را دیدیم؛ آمریکا باید به جهان و مردم خودش موضع‌اش را اعلام کند که با نظام‌های مردم‌سالار مقابله و از دیکتاتورها و تروریست‌ها حمایت می کند یا خیر؟

دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان در ادامه کنفرانس خبری خود در استانبول ترکیه، حوادث تروریستی ریحانلی را به دولت و ملت ترکیه تسلیت گفت و تأکید کرد: ما هرگونه حادثه تروریستی را محکوم می‌کنیم و معتقدیم امروز بعد از بیداری اسلامی و ظرفیتی که در جهان ظهور یافته، این فرصتی مهم برای جهان اسلام است و معتقدیم که امروز مصر، عراق، سوریه و تونس ظرفیت‌هایی بزرگ برای جهان اسلام هستند و نه تنها باید مرزهای این کشورها مرزهای دوستی و امنیت و صلح باشد، بلکه باید یک رابطه عمیق دوستانه بین این کشورها ایجاد شود و ما فکر می‌کنیم امروز برای مردم منطقه و جهان اسلام ظرفیت‌های خوبی ظهور کرده که اگر این ظرفیت‌ها تجمیع شوند قطب قدرت جدیدی ظهور پیدا می‌کند و نباید اجازه داد که دشمنان مشترک همه این کشورها و همه ما بخواهند با اختلاف افکنی به اختلافاتی دامن بزنند که به نفع هیچکس نیست و ما فکر می کنیم امروز باید شعار وحدت و دوستی و همدلی بین کشورهای منطقه شکل بگیرد.

جلیلی در پاسخ به سوالی اظهار داشت: به عنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی معتقدم که امنیت یک کل به هم پیوسته است و ما روابط بسیار دوستانه و برادرانه‌ای با ترکیه داریم و امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم و مرزهای ایران و ترکیه باید همیشه مرزهای دوستی و امنیت باشد و نباید اجازه داد که دشمنان ملت‌های ما برای ناامنی سوء استفاده‌ای کنند و فکر می‌کنم که امروز روزی است که باید کشورهای منطقه از فرصت‌های موجود در جهت تجمیع استفاده کنند.

وی تأکید کرد: بر همین مبنا ما فکر می‌کنیم که ترکیه یک ظرفیت بسیار خوب در منطقه و جهان اسلام است و همچنین کشور عراق و سوریه که ظرفیت مهمی در برابر رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از مقاومت در چند دهه گذشته محسوب می‌شدند.

دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان در ادامه افزود:‌ خوشبختانه جمهوری اسلامی با همه کشورهای منطقه و خصوصا این سه کشور روابطی عمیق دارد و از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند تا دوستی موجود بیشتر شود و اختلافات به حداقل برسد چرا که افزایش این دوستی‌ها به افزایش امنیت و توان این کشورها خواهد افزود.

جلیلی در موضوع انتخابات تصریح کرد: امروز در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مردمسالار دینی به گونه‌ای است که رقابت و نشاط سیاسی باعث تثبیت بیشتر نظام جمهوری اسلامی می‌شود و اینکه رقابت سیاسی باعث تثبیت سیاسی و اقتدار یک نظام شود شاخصی مهم در توسعه سیاسی محسوب می‌شود لذا شاهد هستید که با هر انتخابات اقتدار جمهوری اسلامی یک ارتقاء معنی دار پیدا می‌کند و ملت ایران با هر انتخاباتی این ظرفیت و فرصت را بهتر پیدا می‌کند که بتواند اقتدار جمهوری اسلامی و منافع خود را بهتر حفظ کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: ما از اینکه هر حرکتی چه در ترکیه و چه عراق و چه در سایر کشورهای منطقه باعث رشد امنیت ملی و ارتقاء ثبات سیاسی شود استقبال می‌کنیم؛ لذا حرکت‌هایی که باعث ارتقاء امنیت در ترکیه می‌شود مورد استقبال ماست و همین نگاه را در سایر کشورها هم داریم و ما امنیت ترکیه را واقعا امنیت خود می‌دانیم و این باور ماست و دو کشوری که امروز روابط عمیق دوستانه و بیش از ۲۲ میلیارد روابط اقتصادی دارند، لازمه روابط عمیق و راهبردی‌اشان وجود و حاکمیت امنیت است.

دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره انفجارهای ریحانلی تصریح کرد: حادثه ریحانلی هیچ توجیهی ندارد و کاملا محکوم می‌شود و ترور هیچ توجیهی ندارد و کشتار انسان‌های بی‌گناه محکوم است و مخصوصا که بخواهد دوستان و برادران ما را هدف قرار دهد که از جانب ما به شدت محکوم می‌شود و این نه تنها موضع رسمی جمهوری اسلامی که موضع آحاد ملت ایران است و لذا ما به دنبال مقابله با رفتارها و کسانی هستیم که می‌توانند موجب این ناامنی‌ها باشند و مرزها باید مرزهای امنیت و صلح و همکاری‌های رو به رشد باشد چنانکه مرزهای ایران و ترکیه این گونه است و ما با توجه به روابط دوستانه ای که با ترکیه، عراق و سوریه داریم برای امنیت مرزهای این کشورها هم از هر گونه کمکی استقبال می‌کنیم.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی