.

بر و بچه های حامی دکتر سعید جلیلی

.

بر و بچه های حامی دکتر سعید جلیلی

آخرین نظرات

برای یادآوری به دکتر ولایتی و ثبت در تاریخ؛ چه کسی توافق با سولانا را برهم زد!؟

ولایتی:توافق بهم خورد چون یکی از مسئولین در نماز جمعه گفت مذاکره نمی‎کنیم/ لاریجانی: بعد از حمله اسرائیل به لبنان، سولانا تماس گرفت وگفت «متاسفم! که خرابکاران کار خودشان را کردند»

لاریجانی درباره سرنوشت مذاکرات با سولانا می‎گوید: «ما با آقای سولانا داشتیم مذاکره می‌کردیم که حادثه حمله اسرائیل به لبنان رخ داد. آنجا کسینجر مقاله‌ای نوشت که در همین شلوغی یک قطعنامه علیه ایران بدهیم. آنها مذاکرات را قطع کردند و ظرف 48 ساعت قطعنامه صادر کردند. آقای سولانا به من زنگ زد و گفت، «متأسفم که خرابکاران کار خودشان را کردند.» بنابراین مسأله هسته‌ای نبود، عامل بیرونی بود.»

به گزارش رجانیوز، به نقل از خبرنامه دانشجویان، محسن رضایی در مناظره سوم با ضعیف خواندن دیپلماسی جلیلی به مذاکرات سولانا با لاریجانی و توافق بر سر 2700 سانتریفیوژ اشاره کرد که سعید جلیلی نتوانست آن را تثبیت کند و جلیلی با بی اطلاع خواندن رضایی گفت: «این قرارداد بصورت یک طرفه از سوی سولانا باطل شد» که در این میان ولایتی وارد ماجرا شد و گفت:«حرف رضایی را تایید می کنم» اما علی لاریجانی خود در این رابطه موضع جلیلی را تایید می کند.

جلیلی در نقد به رضایی گفت: بین حق و باطل راه رفتن معنی اش دوری از افراط و تفریط نیست. اینکه این کار را کنیم، نشاندهنده دوری از افراط و تفریط نیست. اطلاعاتی هم که آقای رضایی فرمودند مبنایش درست نیست. زمان لاریجانی معاونش با سولانا به توافق رسیدند اما سولانا زد زیرش و قبول نکرد

اما در این میان ولایتی گفت: «تایید میکنم صحبت آقای رضایی را. لاریجانی در مذاکرات با سولانا به جای خوبی رسیدند. همین تعداد سانتریفیوژ را توافق کردند. اما درست همزمان با اینکه لاریجانی با سولانا مذاکره می کرد یکی از مقامات بلندپایه اجرایی ما در نمازجمعه گفت ما مذاکره نمیکنیم. آقای سولانا آن تلکس را نشانداد و کارشکنی در کار آقای لاریجانی صورت گرفت. دشمن زمانی که تناقض در بین مسئولان  ما می بیند، اینگونه می شود. آنها به توافق رسیدند و میشد هسته ای را حل کرد ولی یک فردی حرف دیگری زد و آن خراب شد. مشابه آن برای خودم هم اتفاق افتاده است.

جلیلی در آخر گفت صحبت ولایتی درست نیست و این صحبت را علی لاریجانی تایید کرد تا هم رضایی و هم ولایتی بفهمند که از مذاکرات و شرایط آن نه تحلیل درستی دارند و اطلاعات دقیق!.

ولایتی می گوید: «درست همزمان با اینکه لاریجانی با سولانا مذاکره می کرد یکی از مقامات بلندپایه اجرایی ما در نمازجمعه گفت ما مذاکره نمیکنیم. آقای سولانا آن تلکس را نشانداد و کارشکنی در کار آقای لاریجانی صورت گرفت» اما علی لاریجانی خود در این مورد در جمع خبرنگاران عامل بیرونی را دلیل بر قطع مذاکرات دانست و گفته است:«ما با آقای سولانا داشتیم مذاکره می‌کردیم که حادثه حمله اسرائیل به لبنان رخ داد. آنجا کسینجر مقاله‌ای نوشت که در همین شلوغی یک قطعنامه علیه ایران بدهیم. آنها مذاکرات را قطع کردند و ظرف 48 ساعت قطعنامه صادر کردند. آقای سولانا به من زنگ زد و گفت، «متأسفم که خرابکاران کار خودشان را کردند.» بنابراین مسأله هسته‌ای نبود، عامل بیرونی بود.»

اشتباهات استراتژیک ولایتی در این مناظره چه در رفتار و چه در نقل قول ها و اطلاعات تاریخی چنان بی بی سی فارسی را به وجد آورد که این رسانه وابسته به انگلیس اعلام کند برنده مناظره بداند چراکه «ولایتی نشان داد کارشکنی های داخلی مذاکرات را بی نتیجه کرده و غربی ها  مقصر نیستند!»

واقعیت ماجرای به هم خوردن توافق سولانا - لاریجانی از زبان لاریجانی

پیش از این علی لاریجانی دست کم در 2 مصاحبه به موضوع به هم خوردن توافقات نهایی شده با خاویر سولانا مسئول وقت سیاست خارجی اروپا پرداخته است. وی 14 اردیبهشت سال 1388 در دیدار با جمعی از سردبیران و خبرنگاران رسانه‌های گروهی جمهوری چک درباره علت به سرانجام نرسیدن مذاکرات گفت: مذاکرات با اروپا چند مقطع داشته، یک مقطعی سه وزیر اروپایی، آلمان و انگلیس و فرانسه، به ایران آمدند و تفاهمنامه‌ای در سعدآباد امضا شد. آنجا سه وزیر اروپایی گفتند، شما UCF اصفهان و غنی‌سازی نطنز را متوقف کنید، ما ظرف چند هفته مساله را حل می‌کنیم، بعد شما کارتان را ادامه دهید. اما فکر می‌کنم درست حرف زده نشده چون بعدها به من گفتند که مقصد ما تعطیلی همیشگی بود و این یک بی‌اعتمادی در ایران به وجود آورد. مخصوصاً یک حوادثی هم در این بین رخ داد. مثلاً آقای بلر در همین فاصله زمانی از سربازان خودش در بصره سان دید و آنجا گفت، ما میوه اشغال عراق را در تهران چیدیم. فکر می‌کنم یک اشتباه محاسباتی رخ داد، تصور ایران این بود که ما می‌خواهیم اعتمادسازی کنیم ولی آنها موضوع را طور دیگر فهمیدند. بعد از مذاکرات (بروکسل و پاریس از ایران خواستند همه فعالیت‌های اتمی* را تعطیل کند تا ظرف چند ماه به یک اوبجکتیو گارانتی (Objective guarantee)، برسیم. در مرحله بعد ظرف این چند ماه هیچ پیشنهادی به عنوان اوبجکتیو گارانتی به ما ندادند. این در حالی بود که همه تأسیسات اتمی ما تعطیل شده بود.

لاریجانی همچنین گفته بود: بعد ما یک پیشنهاد به آنها دادیم، ظرف چند ماه به ما پاسخ منفی دادند. مرحله سوم ایران به این نتیجه رسید که از این مسیر به نتیجه‌ای نمی‌رسیم لذا ما به آژانس گفتیم، ما فعالیت اتمی خود را زیر نظر آژانس آغاز می‌کنیم و ضمناً مذاکره می‌کنیم برای اینکه به یک نتیجه هم برسیم. آنها رفتند به سمت اینکه علیه ایران قطعنامه صادر کردند. اما در سال 2006 مذاکرات را آغاز کردند، ما در مذاکرات فعال و جدی وارد شدیم، حداقل در سه مرحله نزدیک شدیم به یک تفاهم، اما عوامل دیگری این را به هم می‌زد.

وی در توضیح ماجرا گفت: مثلاً ما با آقای سولانا داشتیم مذاکره می‌کردیم که حادثه حمله اسرائیل به لبنان رخ داد. آنجا کسینجر مقاله‌ای نوشت که در همین شلوغی یک قطعنامه علیه ایران بدهیم. آنها مذاکرات را قطع کردند و ظرف 48 ساعت قطعنامه صادر کردند. آقای سولانا به من زنگ زد و گفت، «متأسفم که خرابکاران کار خودشان را کردند.» بنابراین مسأله هسته‌ای نبود، عامل بیرونی بود. من آنچه که می‌توانم بعد از سال‌ها مذاکره به شما بگویم، مسأله آنها ذاتاً به مسأله هسته‌ای برنمی‌گردد. بارها به من گفتند که ما می‌دانیم شما بمب اتمی ندارید، ولی شما یک کشور تأثیرگذار در منطقه هستید و موازنه را در منطقه دارید به هم می‌زنید.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی همچنین 14 خرداد امسال در برنامه شناسنامه رسماً تصریح کرد: آنها [مقامات اروپایی] اذعان داشتند که شما چند هفته‌ای تعلیق هسته‌ای داشته باشید و ما نیز مسائل آژانس را طوری پیش می‌بریم که شما دارای دانش هسته‌ای شوید. بحث‌ها ادامه پیدا کرد و سرانجام آن شد که جریان به تعلیق کامل رسیده بود، UCF اصفهان تعطیل شده و زنجیره‌ای برای تولید وجود نداشت. اینها تمام شرایطی بود که بنده در هنگام قبول مسئولیت پرونده هسته‌ای با آن روبرو شدم.

لاریجانی افزود: کشور به صورت موقتی دچار تعلیق هسته‌ای شد اما آنها به تعهدات خود عمل نکرده و خلاف عهد کردند به طوری که پس از اولین ملاقاتی که بنده با چند وزیر خارجه اروپایی در نیویورک داشتم، نماینده وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که ما نگفتیم شما تعلیق کنید بلکه خواهان تعطیل کردن برنامه هسته‌ای بودیم و شما نباید غنی‌سازی داشته باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشورهای اروپایی دقیقاً در زمان جنگ 33 روزه اسرائیل علیه لبنان، خواهان حاد کردن شرایط هسته‌ای و فشار آوردن به کشور ما بودند به طوری که با شروع جنگ 33 روزه، کسینجر مقاله‌ای نوشت و اعلام کرد که الان زمان صادر کردن قطعنامه علیه ایران است، ما نیز در جواب گفتیم که جنگ 33 روزه چه ربطی به کشور ما دارد؟ ما در حال بحث اتمی هستیم.

وی تصریح کرد: آن زمان آقای سولانا به بنده تلفن کرد و بیان داشت که خرابکارها کارشان را انجام داده‌اند و من از شما عذرخواهی می‌کنم. بنابراین معلوم شد که اروپایی‌ها به خاطر مشکلات و مسائل دیگر خواهان فشار وارد کردن به ایران بودند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد بی‌دقتی در اظهارنظرهای تبلیغاتی ولو خلاف میل گویندگان باشد می‌تواند موجب تبرئه دشمنان ملت ایران و انداختن توپ در زمین خودی شود. این در حالی است که روز گذشته خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات نیز در اقدامی معنادار تلاش کرد با انتشار گزارشی سخنان ولایتی که اتفاقا مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفته بود را تایید کرده و مقصر بر هم خورد توافق مذکور را یک سخنرانی در نماز جمعه تهران و نه خلف وعده طرف غربی عنوان کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی